?


HAR DU NOEN GANG STILT DEG SPØRSMÅLET - HVORFOR HAR JEG IKKE HÅR UNDER ARMENE?

lørdag 20. oktober 2012

Dag 30 - THE END

Mens jeg skriver bloggens siste innlegg drikker jeg yogi-te, (og med den kommer små visdomsord for hver tepose), dagens telapp lyder som følger: 

"Let your heart guide you."

Med det runder jeg av. Alle gode ting må komme til en ende. Og slik avsluttes bloggen på dag 30 med disse hårete armhulene:


Hjertet mitt viste meg veien til det som er riktig for meg, til tross for at det var vanskelig ettersom jeg måtte rokke på en grunnforestilling jeg har hatt (og deler med veldig mange andre) med meg hele livet. Kanskje vil det komme et kroppsinnlegg her og der i fremtiden, men nå er det nok hverdaghårpropaganda. Jeg har overhodet ikke noe akutt behov for å ta dem vekk og kommer til å fortsette å møte hårutfordringene som eventuelt vil komme. Kanskje barbere dem bort en gang, men da med en ny bevissthet, og med ønske om at det kan være lengde på dem av og til.

Jeg har gått fra å synes det var skummelt og ekkelt med hårete armhuler til å finne det naturlig og flott. Å gro armhulehår har tatt meg på en reise i mitt forhold til meg selv, mitt forhold til kroppsfokuset, mitt forhold til samfunnet og menneskets identitet. Jeg har fått større innsikt. Vet at jeg enda har en vei å gå før jeg kan danse fritt med hårete armhuler på byen, men skal gjøre mitt beste! Anbefaler samme reisen dersom du føler deg klar for å ta et skritt ut av din komfortsone og ut i den store aksepterende verden.
Dag 30
Dag 1


Opplever å ha forandret meg som menneske ved å la armhulene gro. Jeg ser at ønskene om forandring fra ytre hold, kan endre seg ved å gjøre noe med det indre. Og jeg tror muligens det er en bedre (kanskje hardere, men bedre) vei å gå i lengden, enn å sverge til lasere, kniver og implantater.

Ønsker av hele mitt hjerte at dere jenter (og gutter) der ute tenker dere om et par (tusen) ganger før dere velger å gjøre noe drastisk med kroppene deres, snakk med andre, oppdag virkeligheten i stedet for å søke til trender, glamourmodeller og forsidepiker. Spør deg selv om hvem og hva som får deg til å føle deg "feil." Er det media, kjæresten din, eller deg selv? En kombo? Du er den du er, og er flott akkurat slik! Menn som sier i mot er ikke verdt å spare på. Ikke kvinner heller for så vidt. Ved å forstå hvordan hjernen er skrudd sammen og se at vi lar oss påvirke av ytre faktorer, som trender, media,  stygge kommentarer, kan vi se at forestillingen vi ofte har i hodet er vrangstilt og gir oss mer vondt enn glede. For å snu den trenden, tror jeg vi må omfavne vår egentlige indre vakkerhet og stoppe den uendelige streben etter mer påfyll utenifra. Der kan vi aldri komme i mål uansett. Mest av alt må vi slutte å høre på den indre kritiske stemmen, som bare gjør vondt verre. Å gro armhulehår kan sette ditt kroppsforhold i et nytt lys, så kanskje det er et sted å begynne?

PLEASE se deg selv med glede og omsorg. Og kanskje er det heller det vi må øve på, enn å fikse på oss selv til å passe inn i et bilde. Om det var det bildet som var meningen hadde vi vel allerede vært slik? Jeg utfordrer deg!
:)

Til dere som enda ser på hårete armhuler med avsky, oppfordrer jeg til å lese gjennom hele prosessen før du gjør opp din mening. Da får du muligens et mer nyansert bilde.
Til dere som har støttet meg og gitt meg fine tilbakemeldinger - TUSEN TAKK, det har blitt enklere på den måten.
Til alle foregangs- og medkvinner som  har latt hårene gro takker jeg for inspirasjon og lettelse over å se at noe er i ferd med å skje.
Til dere som har slengt med leppa, takk for motivasjon og dypere forståelse.
Til dere som har kommentert, takk for å dele, takk for å få meg til å gå grundigere inn i temaene.
Til dere som har blitt inspirert til å gjøre det samme - LYKKE TIL, det gleder meg.

Peace out, fred på jord og i alle armhuler over land og strand.


2 kommentarer:

  1. Jeg synes du er sykt hot med hår under armen. Naturlig og fin. Vær stolt! Hilsen barbert armhule (av typen kvinnekjønn)

    SvarSlett